Loading...

Monday, June 30, 2008

Buat Barisan Pemuda Ansarallah: Risalah 1



Assalamu'alaikum buat semua saudara seperjuangan. Ingatlah, sesungguhnya kita semua telah diingatkan agar setia kepada perjuangan kita ini. Tidak berlaku khianat dalam perjuangan mendaulatkan agama Allah.


Surah ke-8, Surah Al Anfaal

27. Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul (Muhammad) dan (juga) janganlah kamu mengkhianati amanat-amanat yang dipercayakan kepadamu, sedang kamu mengetahui.



Kita juga telah diingatkan untuk bersatu dalam medan perjuangan.


Surah ke-8, Surah Al Anfaal

45. Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu memerangi pasukan (musuh), maka berteguh hatilah kamu dan sebutlah (nama) Allah sebanyak-banyaknya agar kamu beruntung.



Berhati-hatilah dengan perbezaan pendapat dan strategi. Janganlah pula perbezaan-perbezaan ini menjadi punca perpecahan sesama kita sedangkan perjuangan kita adalah sama iaiut sama-sama ingin membela agama Allah. Janganlah pula perbezaan-perbezaan sebegini menimbulkan fitnah dan memecah belahkan barisan pemuda Ansarallah.


Perbezaan pendapat adalah rahmat bagi kita seandainya saja kita dapat menanggapinya secara bijaksana dan mengenepikan perasaan yang emosional.


Surah ke-8, Surah Al Anfaal

46. Dan taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya dan janganlah kamu berbantah-bantahan, yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.



Kita, pemuda-pemuda Ansaralah juga perlulah berjinak-jinak dengan rumah Allah. Mudah-mudahan, kita akan lebih banyak disirami keredhaan Ilahi kerana sesungguhnya masjid ataupun surau bukanlah hanya tempat bersolat jemaah dan membaca al-Quran sahaja. Rumah Allah adalah tempat untuk kita berkongsi ilmu, membincangkan masalah-masalah masyarakat Islam dan memperkukuh persaudaraan Islam.


Surah ke-9, Surah At-Taubah

18. Hanyalah yang memakmurkan masjid-masjid Allah ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, serta tetap mendirikan solat, menunaikan zakat dan tidak takut (kepada sesiapa pun) selain kepada Allah, maka merekalah orang-orang yang diharapkan termasuk golongan yang mendapat petunjuk.



Pada masa yang sama, kita perlulah sentiasa menanam keazaman yang kuat untuk ditempatkan dalam barisan syuhada’.


Surah ke-9, Surah At-Taubah

111. Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar.



Dan siapakah mereka itu wahai saudara-saudara seagamaku?


Surah ke-9, Surah At-Taubah

112. Mereka itu adalah orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji (Allah), yang melawat, yang rukuk yang sujud, yang menyuruh berbuat ma’ruf dan mencegah berbuat mungkar dan yang memelihara hukum-hukum Allah. Dan gembirakanlah orang-orang mumin itu.

No comments: